Löfven och näringslivet

När Stefan Löfven valdes till ordförande för Socialdemokraterna för snart ett år sedan blev det många glada miner i näringslivet. Äntligen en S-ledare som förstod villkoren för företag, tyckte många som hade känt, för att uttrycka sig försiktigt, mindre entusiasm för hans företrädare Håkan Juholt.

Nu visar en mätning som Dagens Industri gjort att Löfvens popularitet inte är särskilt stor, den har dessutom minskat.

Tidningen har frågat 600 företagsledare vem de anser har störst förståelse för företagens villkor. Reinfeldt får 65 procent och Löfven 14 procent. Förra året fick Löfven 19 procent.

Nu är det inte näringslivet som utser statsminister i Sverige, så mätningen kan sägas ha begränsat värde. Den kan rentav stärka Löfven internt, åtminstone i vissa läger. Ty som en del minnesgoda säkert kommer ihåg tyckte en del inom partiet att de där kramarna från näringslivet blev lite väl intensiva.

Men viktigare än att mäta popularitetspoäng är kanske att titta på hur debatten förändrats. Eller som Sverker Martin-Löf säger till Dagens Industri i en välformulerad kommentar: ”Hade inte Löfven kommit in i svensk politik hade inte debatten handlat om näringslivets villkor. Jag tycker att han har gjort ett bra jobb genom att tala om näringslivet som ett allmänintresse, och inte ett särintresse som vissa andra”.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s