Sluta gilla och ge mer pengar istället!

Biståndsorganisationen Unicef har likt en tursam blind höna faktiskt hittat ett korn – av sanning. Att gilla något på Facebook räddar inga barns liv. Truismen är uppenbar. Ett gilla-klick är bara en fingerrörelse ut i tomma luften.

Sociala medier börjar bli ett problem för insamlingsorganisationerna. Den så kallade Slackeraktivismen – då människor idkar välgörenhet genom att gilla saker på nätet – håller på att bli ett allvarligt hot mot människors välfärd. Unicef har anat att det finns ett samband mellan minskad givmildhet och tilltagande nätnärvaro. Därför uppdrog man till opinionsföretaget Yougov att undersöka hur folk använder gilla-knappen.

Det visar sig att 18 procent av de tillfrågade anser att det räcker med att gilla. 14 procent anser att denna knapptryckning är värd lika mycket i pengar. Två procent anser att ett gilla är mer värt än pengar. Visserligen anger 84 procent att ett gilla är mindre värt en pengar. Men det är inte samma sak som ett friskhetstecken. Ett gilla är ett gilla – det finns ingen växelkurs för att omvandla det till handfasta medel.

Någonstans i undersökningen skulle frågan ställts om hur de tillfrågade mäter näringsvärdet i ett klick. Ungefär som ett glas mjölk, eller kanske som en måltid bestående av bönor och ris?

– Att gilla något på Facebook kan aldrig ersätta ett riktigt engagemang som att vara frivillig, skänka pengar eller köpa vaccin. Ett like kan inte rädda ett barns liv, vi behöver pengar, säger Petra Hallebrant, kommunikationschef på Unicef, till TT.

Efter att länge hört mediahanterare och andra nickedockor prata så mycket dynga om sociala mediers välsignelser är det befriande att upptäcka att det åtminstone finns en röst i godhetsbranschen som inte gör det.

Henne gillar vi!

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s