Smaklöshet är ej rasism

Bild

På senare tid har det blivit populärt att i svensk debatt att inte bara diskutera fördomar, utan också att sätta sig till doms över andra och se fördomar i ageranden som man själv tycker är osmakligt. För några år sedan ville organisationen Centrum mot Rasism förbjuda glassen Nogger Black, då de menade att namnet kunde tolkas som en synonym för ordet neger. Efter det var det en storm mot att konstnären Makode Linde drev med stereotyper vid en installation på Moderna Museet.

Nu har organisationen Afrosvenskarnas riksförbund polisanmält Stockholm Pride för hets mot folkgrupp då det i prideparaden ingick en svartsminkad person som var utklädd till somalisk pirat. Förbundets talesperson Kitimbwa Sabuni motiverar anmälan med att tidigare händelser som Makode Lindes tårta ”rimligen gjort Pridearrangörerna medvetna om den rasistiska sprängkraften i blackface”. Ett uttalande som på samma gång andas elitism och okunskap.

Det är rimligt att fråga sig om Kitimbwa Sabuni har studerat något av den forskningen som finns kring rasism. Litteraturen gör gällande att rasism i mångt och mycket handlar om avsändare, och därför går det inte att dra slutsatsen att Stockholm Pride eller den sminkade deltagaren hade för avsikt att göra narr av personer med afrikanskt utseende. Om man mot förmodan skulle dra den slutsatsen öppnar man upp för att i allt större utsträckning tillämpa censur. Ty nästa steg borde rimligen vara att förbjuda all form av gycklande som innefattar grupper såsom asiater, tyskar och norrmän. Eller varför inte svenska kvinnor, som ofta får höra att de är lättfotade och partysugna när de befinner sig utomlands?

Att Afrosvenskarnas riksförbunds försöker bli smakdomare devalverar inte bara betydelsen av brottet hets mot folkgrupp, utan visar också deras okunskap om svensk historia. Blackfacetraditionen är nämligen inte svensk utan anglosaxisk. Den uppstod i södra USA och i Storbritannien, då vi i Sverige hade alltför få invandrare med afrikanskt utseende för att lägga märke till dem. Vill man applicera den i svensk debatt begår man därför ett intellektuellt tankefel. Det som ska diskuteras i Sverige är vanlig rasism då vi varken har amerikanska eller brittiska traditioner.

Kampen mot fördomar är ytterst viktig. Men för att den ska föras framgångsrikt måste också ett visst mått av trygghet tillåtas. Man måste förstå när avsändaren är rasistisk, humoristisk eller likt Makode Linde vill spela andra människors fördomar. Om man däremot ständigt hotar med polisanmälningar hjälper man de riktiga rasisterna, och tyvärr har Afrosvenskarnas riksförbund nu gjort detta.

(David Lindén)

Annonser

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Smaklöshet är ej rasism

  1. Pingback: Så var det dags igen | Emma i skrubben

  2. Pingback: Afrofobin och godhetens demagogi | Ledarbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s