Amatörernas afton?

Bild

Igår publicerade Aftonbladet ett brev från Sveriges tre största fackförbund, SACO, TCO och LO, till USA:s president Barack Obama med anledning av dennes stundande Sverigebesök. Brevet som återges här ovan är en inbjudan till Obama att besöka LO-borgen för att diskutera frihandelsfrågor. Då det varken är korrekt engelska eller fritt från stavfel, som ett vanligt stavningsprogram skulle kunna rätta, orsakade det omedelbart en del munterhet i sociala medier.

Men jag valde att försvara fackförbunden och uppmanade kritikerna att vänta med sitt omdöme för att verifiera om det verkligen var det brev som skickats till Vita Huset och inte en kladd som läckts av en SSU – praktikant.

Jag trodde, i min enfald, att Sveriges tre största fackförbund skulle agera som de professionella organisationer de faktiskt är, och drog mig till minnes att USA:s dåvarande vicepresident Lyndon Johnson vid sitt Sverigebesök 1963 faktiskt träffade LO: ordföranden Arne Geijer.

Det första jag gjorde när jag kom till jobbet var därför att ringa LO för att se om min förhoppning stämde. Men det gjorde den inte och ovanstående brev var det som skickats till Vita Huset, vilket LO:s pressekreterare ”beklagade”.

Jag är därför skyldig många av gårdagens debattörer en ursäkt –  jag hade för höga tankar om fackföreningsrörelsen.

Alla kan vi stava fel och som ledarskribent vid Borås Tidning har jag gjort mig skyldig till många sådana, och mer därtill, men det är trots allt en viss skillnad på mitt skrivande och när Sveriges förenade fackföreningar vill inbjuda världens mäktigaste man till samtal. Då kan man förvänta sig ett visst mått av professionalism, och det är rent ut sagt skamligt att akademikerförbundet SACO inte ställde en språkkunnig person till LO:s förfogande.

Dessutom bör de berätta om avsikten med brevet: Var det verkligen en genuin vilja att förhandla med Barack Obama, eller är det bara ett synnerligen ovärdigt försök att matta av en del av den internationella glansen som regeringen rätteligen fått sig tilldelad i och med detta toppmöte?

Personligen tror jag att det just handlar om inrikespolitik. Det är också ett tecken på att svenska fackföreningar beteer sig synnerligen tafatt när det handlar om den stora världen, bortom tullarna och bortom Sveriges gränser. För den här inbjudan kommer inte att tas på allvar i Vita Huset, och det skulle ha fått internationalisten och språkmänniskan Olof Palme att skämmas.

Nästa gång facket vill ge sig ut på internationella äventyr kan också vara värt att göra som Arne Geijer gjorde. Det var faktiskt  Lyndon Johnson som bad om att få träffa Geijer, men då Geijer talade dålig engelska hade med sig en tolk till mötet.

En lärdom för dagens LO.

(David Lindén)

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Amatörernas afton?

  1. Jag ser inga stavfel eller språkfel, eller jo ordet ‘discussion’ saknar ett andra i. Ett typo som de flesta förmodligen inte ens lägger märke till. Däremot tycks rättstavningsfunktionen i ordbehandlaren vara inställd på ett annat språk än engelska, förmodligen svenska.

  2. SE

    istämmer att för argumentets sak borde du nog ställt in stavningskontrollen på engelska, för det var ju jättesvårt att lusläsa texten i jakt på verkliga stavfel med alla missvisande röda streck…

  3. Pingback: ”Kålle” i klistret | Ledarbloggen

  4. Pingback: LO borde inte ägna sig åt utrikespolitik | Ledarbloggen

Kommentera

