Bristande politiskt underhåll av små järnvägar straffar sig alltid i längden

Trafikverket är på banan. Det innebär att underhåll och ombyggnad av bland annat Älvsborgsbanan och Viskadalsbanan tidigareläggs. Och det är inte småsummor som går till spik, syll och spår i Sjuhärad. Mellan 90 och 110 miljoner går kalaset på.

Även andra eftersatta banor i Västsverige får en uppryckning. Kinnekullebanan och Bohusbanans norra del får sin beskärda del av den stora myndighetens välvilja.

Redan nu sänks hastigheten på vissa sträckor men så snart väderleken tillåter ska underhållsarbetet vara igång. Om allt går som tåget ska jobbet vara klart under året.

Detta är givetvis både bra, välkommet och alldeles nödvändigt.

Bra – eftersom regional tågtrafik är ett bra alternativ för vissa pendlare, även om den sällan är lönsam.

Välkommet – då en bättre bana gör det möjligt att köra mer och tyngre godstrafik via Borås.

Nödvändigt – med tanke på att snabbare rälsbuss på Älvsborgsbanan kan öka marginalerna för den som exempelvis åker till och från den kungliga huvudstaden.

Det är lätt att ställa frågan om varför denna upprustning inte inletts tidigare. Det är också frestande att utreda hur 80-talets och 90-talets politiker i regering, riksdag, region och kommun argumenterade för att låta underhållet bli så eftersatt som det nu är på de västsvenska regionbanorna. Alla kan knappast ha stirrat sig blinda på bländverket Götalandsbanan och alla de välsignelser som skulle följa i dess spår.

Någon måste ju ha fattat att det inte håller att strunta i att sköta småbanorna. Eller, hemska tanke, var det kanske så det var – att man kallt räknade med att banorna skulle vittra och rosta bort så att man slapp lägga ner dem.

Vem vet? Men oavsett vilket får dagens tågresenärer och skattebetalare surt betala för gårdagens dåliga politiska underhåll.

(Mikael Hermansson)

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s