Arbetet tar dödsolyckorna på allvar

Varför fejar facket när det gäller arbetsmiljön? Varför bluffar man om hur många som dör på jobbet?

Hade sådana frågor ställts av grävande dagspress eller borgerliga ledarsidor hade svaret varit givet: ”Högerkrafterna förnekar sig aldrig”. Men när det är LO:s egen nättidning Arbetet som ställer frågorna så blir det svårare att gömma sig bakom floskler.

Under rubriken ”Fackets olyckssiffror är inte aktuella” framkommer i dag att Byggnads i sin kampanj för ett huvudentreprenörsavtal  påstår att en byggnadsarbetare dör varje månad. I IF Metalls kampanj påstås att en arbetare dör på jobbet varje vecka, och dessutom att detta är ett mönster.

Problemet är att uppgifterna inte går att belägga, såvida man inte räknar in alla de dödsfall som inträffade på 60-talet. Inte heller stämmer de överens med den officiella statiskt som Arbetsmiljlöverket redovisar. Dessutom är mönstret  när det gäller dödsolyckor på jobbet ett annat: ”Aldrig har så få människor omkommit på jobbet som 2013”, skriver Arbetet.

Verkligheten är alltså den diametralt motsatta mot vad fackets kampanjer gör gällande.

Ertappade väljer LO-företrädare att byta spår: Anledningen till denna goda utveckling är fackets engagemang i frågan (!).

Det stämmer säkert, åtminstone delvis. Men samtidigt blir det lite märkligt. Varför bluffa om man redan nått framgångar med sedvanligt fackligt arbete, och dessutom har fått se att flera nya regler med högre krav på samordning och planering av arbetsmiljön har haft effekt?

Svaret är att fackförbunden anser sig ha rätt att tumma på sanningen eftersom man säger sig ha ”goda avsikter”. Då spelar det mindre roll att facket samtidigt reducerar döda arbetare till politiska redskap.

Som om det inte skulle räcka med en död arbetare för att arbetsmiljöarbetet ska anses vara motiverat att drivas till sin spets? Uppenbarligen anser man inte verklighetens dödolyckor vara allvarliga nog.

En stilla undran slutligen: Varför kan inte Byggnads och Metall sluta bluffa och istället sluta upp bakom Transports arbetsmiljöarbete? Sju av de 33 personer som miste livet på sitt arbete förra året var lastbilschaufförer.

(Mikael Hermansson)

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s